Min hästhistoria

Jag började rida när jag var fem år. Det var på en liten shettisridskola med bara svarta shettisar. Där lärde jag mig att skritta, trava, galoppera och hoppa lite.

Sedan bytte jag till Säfva Ridskola (som det då hette) och red islandshäst där i ett par år. Det var så jag hade mina "ponnyår" fast på ridskolan en gång i veckan. Vi hade gymkahna, red död indian och hoppade banor.

Efter det så hade jag ett uppehåll från ridskolor i två år. Men jag fortsatte att rida på min granna och bästa kompis storhästar. är fick jag också min första "egna" häst. Ett angloarabsto på 25 år. Henne red jag och skötte flera år.

Efter de där två åren så började jag att rida på Akademistallet. Det var nu min riktiga ridning började. Jag lärde mig fram- och bakdelsvändningar, skänkelvikning och form. I samma veva så skaffade jag mig en medryttarhäst. Baska, ett toristo på då 7 år. Henne red jag i ungefär tre år.

Jag slutade på Akka i och med att jag började gymnasiet och ändå red där en gång i veckan då. Så jag och Bassie började hoppträna på fredagarna. Det var en hård kamp, jag red rätt uselt då och Bassie hade precis blivit inhoppad av mig då. Men vi kämpade oss runt och det blev lite tävlingar också.

Sedan blev jag hästlös ett tag. Jag började rida i träningsgruppen på Säva Ridcenter, och trivdes riktigt bra. Men jag red ju med skolan och sedan började jag ha praktik på Lilla Bärsta, ett privatstall med typ 30 hästar. Där lärde jag känna Lotta (som äger gården) bra och började rida hennes dressyrhäst mycket. Körde även in dreas shettis och tömkörde och tränade deras ponnyer.

Sedan fick jag ju Tanis för ett år sedan. Och nu utbildar jag henne. Samtidigt som jag ju rider på Akka med skolan och på Lilla Bärsta där jag rider Lottas unghäst, samt tränar shettisen lite:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0