Täckesutprovning

Det finns ju en hel drös med olika täckestillverkare och olika märken. För mig är det viktigt att Tanis täcken sitter bra, de ska vara bra i storleken och ha en bra passform.


Horze


Horze täcken ser ofta ut såhär. De är höga i halser och trånga över bringan. Täcken med sånhär halvhals tycker jag inte om. När hästen böjer ner huvet så stannar halsen kvar öppen och all blåst blåser in över ryggen på hästen. Att de sedan är så tajta över bringan gör att luftstrupen får tryck på sig när hästen tar ner huvet, det ger även en väldigt dålig passform då nederdelen "fluffar" upp sig och kan ta in mer blåst.



Hööks


Jag kan bara inte förstå varför Hööks fortsätter med att göra sina ponnytäcken såhär konstiga. Delen över bringan är jättekort. Även på sidorna är det för kort. Det blir kallt och blåsigt om magen då ju. Usch!


Bucas


Visst, dessa täcken är jättevattentäta, bra kvalite´osv, men, jag tycker inte att de har någon bra passform. Har man en häst som busar och springer mycket i hagen tycker jag inte att man ska ha ett sådanthär täcke. Titta bara på bilden hur mycket det stramar över bogen. Hästen får ju inte ut hela steget för att täcket sätter stopp. INTE bra. Bogvecka ska det va!


Hur tänker du när du provar nya täcken till din häst? Passform eller design?



Kommentarer
Postat av: Brusella

Tävling! - Vinn ett HORSEWEAR underblanket !

http://brusella.blogg.se/2011/january/vinn-ett-horsewear-underblanket.html#comment

2011-02-16 @ 17:49:38
URL: http://brusella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0