Planering för morgondagens ridpass

Vad duktiga ni är på att kommentera! :)

Jag sitter och funderar på vad jag ska träna med Imsan imorgon. Jag vill alltid ha någon slags plan för ridpasset, annars är det lätt att det bara blir halvdant.
Jag ska rida på banan tror jag, om det är bra underlag. Jag hoppas det! Isåfall ska jag rida mycket stora volter så att hon verkligen mjuknar i sidorna. Sen ska jag även prova nån öppna och sådär.

Men om jag rider på vägarna så ska jag träna halter tror jag. Det är något som Imsan har svårt för, att stå stilla i halten. Hon blir jättetrippig och börjar alltid lätta ifram, såsmåningom reser hon sig.

Nån som har bra tips för hästar som inte vill stå still i halten?


En bild där hon faktiskt står STILL i halten, såna är inte lätta att få haha. Och bortse från mig uppepå ryggen, jag är en michelingubbe!

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Typ 99% av alla ryttare rider alltid fram efter halten. Eftersom hästen vet att den alltid ska fram strax blir det lätt att hetare hästar inte har tid att vänta på vår signal. Prova istället att varanan gång ryggar du några steg, flyttar sidvärts, byt helt rikning, stå stilla länge eller bara gör en kort paus osv. Detta har funkat för mig då hästen blir mer uppmärksam när den aldrig riktigt vet vad som förväntas att den ska göra härnäst :)

2011-01-30 @ 21:30:34
Postat av: Anna

Super kul med er blogg och att följa ridning- och träningen. Men här, ang halter måste jag försvara Irma lite. Hon brukar sköta sina halter bra. Jag tränar henne varje gång jag rider att just göra halt när vi promenadrider på olika platser. Hon ska banne mej stå still i en halt. Det gäller att vara tydlig och bestämd. Det ända jag märkt av är att hon inte gärna vill stå stilla och vänta på förbifasserande bilar för länge utan hellre vill skritta på då. Hon blir glad när man berömmer med rösten efter halten. Träna på och ge dig inte Linne för hon kan :)

2011-02-01 @ 09:24:50
Postat av: Jana

Hon lyssnar bättre på rösten en om man tar i henne, för mej har de inte vart nått problem alls:)

2011-02-01 @ 10:17:38
Postat av: Anonym

Hon lyssnar bättre på rösten en om man tar i henne, för mej har de inte vart nått problem alls:)

2011-02-01 @ 10:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0