Rädsla

Red ju dressyr på Qinne i går med Linne som red Tanis. Det gick toppenbra först, jag hade lindat så han var lite extra tjusig oxå, men så blir han rädd för något och rusar iväg. Vi hann ett varv och sen hoppar jag av. Det går hästar utanför banan, okej, han blev överraskad. Jag hoppar upp och vi kör igen, rider igenom ordentligt och han är rakställd, jobbar bra på volter och serpentiner och lyssnar bra på halterna. Så blir han rädd igen och springer järnet! Rusar helt okontrollerat runt banan flera varv, eller varv, tvära svängar och bara helt galet. Jag hoppar av och hoppar INTE upp igen.

Jag hade nada kontroll däruppe. När en häst blir rädd, på riktigt då har man inte en chans. Hästen flyr, att du sitter däruppe kommer den inte ens ihåg. Det var länge sedan jag var så rädd, inte ens första gången jag red honom blev jag såhär rädd. Nu var det på riktigt, första gången bråkade han mest, nu var han livrädd.

Det kommer nog att ta ett tag innan jag hoppar upp på honom igen. Tills vidare så longerar jag i stället. För på marken kan jag alltid släppa om han skulle bli rädd, det är inte så lätt att kasta sig av när det går i 180 när man sitter på. Detta tycker jag är skitjobbigt, då vi funkar så bra tillsammans samt att han är jättefin att rida när han koncentrerar sig. Men just nu är jag helt enkelt för rädd för att ens sitta upp på honom igen.





Kommentarer
Postat av: Elin

Usch låter inte kul :( Poppe var så i början och det kan hända nu också men väldigt sällan. Han blir verkligen livrädd, man känner hur hjärtat dundrar och så flyr han. Han har kastat sig mot bilar som åker förbi bara för att komma ifrån det läskiga. Jag blir också rädd, men jag vet inte varför men på något sätt vill jag testa igen. Alltså det han är rädd för och visa honom att det inte är farligt. Jag tror det är jättebra att du longerar ett tag, så att ni kan få ett band mellan varandra. Så att ni kanske vet lite hur ni funkar. Ojoj va mycket jag skrev men hoppas det går bättre för er :)

2011-11-17 @ 22:15:09
URL: http://ellasrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0